Als je mee wilt doen met de lessen kun je vanaf nu opgeven! Of bij de NoorderAteliers voor ‘Ont-moet de meester‘, zie afbeelding of bij de Klassieke Academie (Introductie cursus). Deze laatste geef ik naast Keimpe van der Kooi en Elvira Dik. We behandelen elk een ander onderwerp.

 

Klassieke Academie

Wil je niet een hele opleiding volgen, maar je toch bekwamen in een bepaalde techniek?

Dan kun je op de Klassieke Academie voor Beeldende Kunst in Groningen óók voor een cursus kiezen.
Iedere cursus duurt 15 lesweken en wordt afgesloten met een werkbespreking. Het is mogelijk verschillende cursussen naast elkaar te volgen en zo een persoonlijk programma samen te stellen.

Geinteresseerd? (start begin September)
kijk dan op onze website: https://klassiekeacademie.nl/

 

NoorderAteliers

Ont·moet· de Meester o.l.v. Bas Nijenhuis

Start: woensdagavond 5 september, 19:00 uur tot 22:00 uur

Schilder als Morandi, Vermeer, van Gogh, de Ploegof de Impressionisten!

In deze lessen onderzoeken je de schilderhand en stijl van diverse schildermeesters uit het verleden. We bekijken hun ‘beeldtaal’: de toets, de sfeer, de licht-donker aanpak, compositie, kleurgebruik en materiaalgebruik.

Met deze inzichten schilder je naar eigen keuze en vrijheid vervolgens in ‘de geest’ van de betreffende Meester. Per meester besteden we één tot drie à vier lessen aan dezelfde opstelling. Er is ruimte om je eigen favoriete meester in te brengen. Afhankelijk van de betreffende schilder bouwen we een opstelling, met model, portret, stilleven, in het lokaal of op andere manieren. De docent, Bas Nijenhuis, zal dit proces van onderzoeken en experimenteren begeleiden en je daarin aanmoedigen.

Enige schilderervaring is handig.

Meer informatie en opgave: info@noorderateliers.nl


Some artists have a very clear ‘signature’. In the same subject mostly, with a specific color palette or specific style.

On the other hand and I feel much more for that is experimentation; trying new things, discovering things with paint, different subject matter and have some less boundaries. I like that and it is nice to see how I as an artist develop. I do not like the same things as I did some years ago and maybe I can create more or get more free within the limitations of paint…

I think for a marketing point of view, having a very clear brand or branding is a plus. For the sake of an artist view it might not be so. Like Morandi, the paintings have a large denominator and are quite similar in feel and appearance. I love them! (well most of them). And like some of my works, they seem to cancel each other out. What I mean: when you see more then one, beside each other their impact dimishes. They could be seen like that recently in the Museum in Heerenveen. They are better viewed i.m.o. as ‘worlds’ apart instead of a group, but that is beside my point here 🙂

The brand of Morandi works and that can be good, but it also fixes the artist to it. I’ve read somewhere not to worry about thematics when painting: just paint what you love to paint, and the thematics will aways be there (in retrospect). Let’s keep on doing just that!